Sajnos ez sem vicc! Húsz évesnél idősebb autókat is importálunk

Az első negyedévben ismét bővült a használtkocsi import, ami jelentősen gyorsítja a hazai autóállomány öregedését. Ezúttal közel 800 darab, húsz évesnél is korosabb személygépkocsival lettünk gazdagabbak.

Egy öreg autószerelő sommásan válaszolt, amikor arról kérdezték, milyen használt autó a legjobb. Azt mondta: a minél fiatalabb. Igaz, vannak márkák, amelyek alkatrészei 5-6 éves korukban is majdnem úgy működnek, mint új korukban, ám csodák nincsenek: ahogy az évek múlnak, úgy növekszik a műszaki hibák valószínűsége, még abban az esetben is, ha rendszeresen szervizelik a kocsit.

Most pedig az derül ki a Datahouse összesítéséből, hogy az utolsó három első negyedév közül az ideiben hozták be a legtöbb használtkocsit külföldről. Ezúttal 39 336 darabot, amelyből 24 127 volt idősebb tíz évesnél, az öt évnél fiatalabb járművek aránya pedig mindössze 18 százalék volt. Mindez azt követően történt, hogy az elmúlt év végén minden eddiginél magasabbra, 14,2 évre emelkedett a személyautó állományunk átlagos kora. Ez pedig két szempontból is ijesztő. Egyrészt a tizenéves kocsik megbízhatósága hónapról hónapra romlik, ami közlekedésbiztonsági és szervizigény szempontjából egyaránt hátrányos. Másrészt a 2000 és 2004 között készült Euro-3kategóriába tartozó gépkocsik szálló por kibocsátása kilencszer annyi, mint az Euro-hatosoké. Nem sokkal jobb a helyzet a 2005-2008 közt gyártott Euro4 esetében sem, amelyek ötször annyi szálló port bocsátanak ki, mint a modern modellek.

„Az autóimport kapcsán sokszor szembesülünk azzal, hogy a vásárlók – óriási kockázatot vállalva – jellemzően ismeretlen előéletű gépkocsit vásárolnak” – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – „Amikor a szerződéskötést vagy az autó átvételét követően rádöbbenek, hogy milyen minőségű autóra költöttek el százezreket, rosszabb esetben milliókat, akkor már késő, mert ha a végül megvásárolt kocsival kapcsolatban bármiféle komoly gond merül fel, a szavatossági jogokat csak az eladónál lehetne érvényesíteni. A külföldi eladóknál vagy a magyar közvetítőknél azonban nem sok eredménnyel kecsegtet a szavatossági jogok számonkérése.”

A Datahouse adataira visszatérve: a hazai vevők az alsó-középkategória modelljeit keresték leginkább (10405 autó) a külföldi kínálatban, de a felső-középkategória (6929 autó) és a MPV-k (Multi Purpose Vehicle), azaz az egyterűek (6667 autó) kategóriája is népszerűnek bizonyult. Egyúttal ugyanakkor 270 luxusautó is érkezett hazánkba.

A használtimport favoritjai

I-III. hó, darab

Forrás: Datahoue

1Volkswagen4496
2Opel4061
3Ford3696
4Audi2495
5Toyota2427
6Mercedes2358
7BMW2343
8Renault1466
9Hyundai1427
10Mazda1400

A legnagyobb számban importált modellek

I-III. hó, darab

Forrás: Datahoue

1. Ford Focus – 1319

2. Opel Astra – 1313

3. Volkswagen Passat -1280

4. Volkswagen Golf – 1204

5. Audi A4 – 926

6. BMW 3 – 894

7. Opel Meriva – 721

8. Opel Corsa – 672

9. Opel Zafira – 668

10. Hyundai I30 – 574

dasblog.hu